Zpět do sekce Historie
Svatojánská noc
Každý rok 24. června, kdy svátek slaví Jan, se v předvečer na panských lukách nebo na jiném travnatém prostranství scházeli mladí a nezadaní.
Rozdělal se svatojánský oheň, zpívalo se, hrálo se, tančilo se, zkrátka „blbli, jako malí“.
Jakmile však odbila půlnoc, chlapci se chytli za
ramena a v tichosti stáli. Děvčata se tiše rozprchla do okolí a snažila se nasbírat „devatero bejlí“. Když našla, zalehla do
trávy a začala plést věneček. U ohně s chlapci byla osoba, dnes bychom jí nazvali svědkyně u svatby, dříve jí říkali poslední starosvatbí, na
Krkonoších se více používal název starosvatka. Tato starosvatka v určitou chvíli zakřičela: „Nechť se děje vůle Páně - to je vaše chvíle, jinoši!“.
V tichosti se chlapci rozprchli po okolí. Pokud chlapec narazil na děvče, většinou se stalo, že si jí do roka a do dne vzal. Co se dělo v trávě,
radši necháme na fantazii každého z nás.
Pokud se však stalo, že chlapec žádnou dívku nenašel, vrátil se k ohni, kde se začalo zpívat, tančit,
prostě „blbnout“. Pokud se tak stalo dívce, vrátila se s věnečkem pod živůtkem také k ohni a pokračovala v zábavě. K ránu se vrátila domů, věneček
si dala pod polštář a spala na něm tu noc a ještě dalších devět. Před usnutím pak měla myslet na svého milého. Vše zakončím slovy kovářky Pitrmucové
z Horní Branné: „To by v tom byl čert, aby to nevyšlo.“
Podzim na horách
Za starých časů to byl čas chození do lesa na houby. Ne, neříkám, že dnes se nechodí. Chodí se do lesa a možná se nasbírá více hub než dříve.
Ale ta poezie tu již není. I čas kopání brambor a pálení ohníčku suché natě chybí, do sadu sčesat jablka jde také málokdo. Nebo dokonce
„vydobejť koháty“ ze země, aby bylo napřesrok čím topit, protože ty loňské se budou spalovat v kuchyni letos. Za pastoušku si už děti s pasáčky
také nechodí hrát oblíbené hry a opékat brambory v ohýnku, lézt po každém stromku a do samé tmy zůstávat za vsí, dokud někdo z chalupy nezavolal
„Matějííí, Ančkoóó, Kuboóó, honem domu, už bude klekání.“ Tím ves utichla do nočního klidu.
Když byly pod střechou brambory, dumlík, mrkev a zelí,
to pravý roprachtický, nasbíralo se ještě „šipčí“ do „paránních vomáček“ a na léčivé čaje, ještě obložit chalupu chvojím na zimu a „ucpať skouly“.
Víte proč se ucpávaly skuliny? Protože „jabka, merkeu, cibul, zelí a starý báby nemaj rádi zejmu!“ Když bylo všechno pod střechou, sešli se všichni
sousedi u Hanušovejch na mlatě a tady se tancovalo až běda. Ale první byl „terlun“ „jablíčkovej“ co pocházel z Dolní Kalný. V této době bývalo vidět
i ptáčníky, jak lovili různé ptáčky na prodej bohatým lidem z města. Chudý člověk si šel poslechnout švitoření ptáčků do lesa a polí a nepotřeboval
je chytat. A víte jak se říkávalo ptáčnickému řemeslu v našich horách? „Čiřbaření“. Teda se čiřbařilo.
V tu samou dobu byl čas panských honů a to se
chudoba poměla. Chodili totiž na honech dělat naháněče a dohledávače a jak mohli, hned nějakou střelenou zvěř ukryli a po setmění si pro ní došli.
Nebo sledovali postřelenou zvěř až kam zaběhne a po honu si jí dohledali sami. To bývalo dobře v horských chalupách.
Nakonec byl čas Dušiček,
vzpomínalo se na zesnulé a hrobníci do zásoby kopali hroby, aby z kraje zimy bylo kam pohřbívat. Když země promrzla, muselo se s pohřbíváním počkat
do jara a nebožtík se nechával na půdě chalupy jako v mrazničce. Ale dost povídání o horském podzimu. Počkejte si na zimní.
Lesní zvěř
Tento zvyk byl oblíbený především v západních Krkonoších (Kněžice, Mrklov,...). Na Štědrý den kolem třetí hodiny odpoledne, kdy hospodyňky začaly
připravovat večeři a kdy atmosféra „začala houstnout“, vzal hospodář všechnu omladinu, nandal jim na záda seno, zeleninu, ovoce, brambory a ještě
další „dobroty“, a všichni společně vyrazili do lesa. Nemířili ke krmelci, našli si tzv. viklák. To byl strom, který se zhruba v jednom metru nad
zemí větvil, tam dali nejdříve seno a na něj se pak položily všechny dobroty, které s sebou táhli. Když ten rok hodně napadlo, tak rukama ten sníh
odhrnuli. Než to celé připravili, trvalo to mnohdy i hodinu. Pak se od vikláku odstoupilo a čekalo se. Vůně sena a jídla zanedlouho přilákala lesní
zvířátka. Jak krásný to musel být pocit, když stojíte pár metrů od pasoucí se srnky, které dnes můžeme vidět tak možná z dopravních prostředků, to
si mnoho z nás neumí představit. Je možné, že ještě někde bychom tento zvyk našli.